mari memfollow.. kengkawan.. kalo sy tak follow balik let me know ehh..

senyumm

Promosi Keahlian 2011

Thursday, June 16, 2011

Tabung Bunian

aku memang suka jalan2 kat forum cari.. terbaca kisah menarik untuk di kongsi.. kisah pasal menabung.. korang menabung? huhuh payoh kan kita nak displin menabung.. huhuhu.. kadang2 kita selalu pk.. ala cukup la.. kan da masuk kan duit dalam asb rmXX sebulan.. kan dah ptong insuran saving.. tak kan nak menabung lagi.. huhuhu-- itu yang aku selalu pk la...

tapi sejak ader mia.. huhu bagi aku duit banje dah tak bape meriah cam dulu.. hahha memang aku kaki beli barang online.. asal berkenan.. beli.. walau ntah apa2 barang tu.. hehehhe.. sekarang dah kurang la.walau kadang2 meroyan gaksss...

ni dr dalam forum cari tu dia kata cita pasal tabung bunian di dr blog rina salleh.. korang boleh baca lanjut dr situ.. aku amik sikit ja..

____________________________________________________________________
"Dulu arwah ayah kakak orang susah. Tapi dia rajin dan pandai simpan duit. Dulu arwah ayah buat rumah dari buluh. Salah satu tiang rumah ayah jadikan tabung. Jadi setiap kali dapat duit, ayah akan simpan sebahagian dalam tiang tabung tu. Tabung tu ayah namakan tabung bunian. Ayah kata sebab duit yang simpan dalam tu kita tak boleh tau jumlahnya dan tak boleh ambil. Macam bunian kita tak boleh nampak dia, sama jugak duit dalam tabung bunian ni"..
_________________________________________________________________________________________________-

so back to the main point .. cemana korang menabung? huhuh sibuk nak tahu eh.. share la.. mana tahu ader yang menariks..
sejak bulan satu hr tu.. aku berazam nak menyimpan walau sikit.. so ni ader few yang still berjaya sampai sekarang..

1. setiap hari ahad aku akan selongkar beg duit aku.. amik duit kertas rm1.. aku kumpul ikat2. bila dah tebal anta bank masuk asb atau akak opis ni hujung bulan mintak tukau tuk belanja anaknye..duit besar yang dapat aku masuk asb gaks.. ahahha
2. duit siling aku tak pakai.. so kalo ader duit siling memang akan masuk beg bila dah berat aku masuk tabung.. bila dah penuh aku masuk asb..

mesti korang pk asb aku berkepuk kan.. ahahha nan hado.. banyak gak buat belanja nak masuk @40 tu.. tapi Alhamdullilah la.. ader gak duit nak buat idaman hati kan.. hahhaha kalo ikut boros aku.. jangan harapppp.. hehehhe

oh ye bab duit siling kekadang terkantoi sebab bila bawak mia kuar dia suka naik menatang yg masuk siling 50sen dua ketul tu.. huhuhuh pastu buat muka bosan la ngantuk la.. tak kasi naik mengamuk pulaksss.. ahahahhahaha...


huhuh hasil tuaian yang belum dikemaskini.. sekarang bila dah duk sendiri hasil tuaian dah kurang sikit.. ahaks.. pepaham la yeee...



Terima Kasih baca post neh.komen jom!!

2 comments:

:|: TinTa Kibod :|: said...

ermm..ahkak buniankan RM5..klu x nmpak RM5..x menabung..buleh gitu! wakakka...bilo nk kayo tah!

*diera* said...

huiyooo.. nanti nak upgrade rm 5 lah bunian.. try buat bulan depan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...