mari memfollow.. kengkawan.. kalo sy tak follow balik let me know ehh..

senyumm

Promosi Keahlian 2011

Wednesday, September 14, 2011

akhirnya kau pergi..


jumaat 6.00 pagi, tersedar dr tido dapat sms dr adik ku cik pelangi.. 
"wan dah nazak, doa kan wan"
 sebetulnya msg tu smpi kul 4 pagi++ 

aku memang tak sedar sebab keletihan malam sebelumnya buat doorgift tuk wedding..
terus aku call mak.. dengar suara mak sayu, mak tak kasi balik kg lagi.. mak kata ader apa2 dia bg tahu..

otak aku blank.. bangun terus mandi dan bersiap ke ofis.. hakikatnya konon nak masuk lambat nak tido lebih skit.. tapi dah tak boleh tido..

sepanjang perjalanan aku asik berfikir.. apa memori aku bersama wan,
ye.. tak banyak,.. atau aku tak ingat..
tapi aku tahu, aku tak pernah rasa marah kat wan.. --ape la aku ni kat nenek sendiri pun nak gadoh kan..
aku cuba recall aku penah kecik ati ke kene marah ke..
nan hado.. 

yang aku tahu aku jumpa wan setahun 2 kali..
raya puasa+raya haji
kalo dihimpun kan dalam 365 hari tak sampai 10 jam pun aku jumpa wan..

mula aku rasa ralat. sesal dan tak menentu..
mula terngiang2 kat telinga jerit wan masa kat rumah kampung dulu..

"wokkk makannn.. "
"wokk jgn main kat tangga tu"

oh ye aku ingat wan penah mandikan aku dia yang timba air dr perigi ..
masa tu aku sekolah rendah..
dia tgh basuh baju kat tepi perigi tu aku kaco kata nak mandi..

masa tu best sangat,,air sejukk wan mandi kan aku..

pastu sejak wan pindah rumah teres aku dah jarang balik..
sebab bagi aku dah kurang feel dr duduk rumah kampung+ komitmen belajar+takde transpot n mcm2 alasan..
YA ALASAN aja...

masa duduk rumah teres wan ader kene strok, tapi dia masih lagi boleh berjalan guna tongkat
tapi aku selalu buat lawak.. kalo nak tunggu wan ke bahagian rumah tamu depan, 3 hari nanti sampai la...

dia tak pernah marah, bah kan mengiya kan aja...

sampai aku dah beranak, bila mak datang umah aku, kalo wan call, mesti dia nak ckp ngan mia..

"miaaaa.. moyangg niii.."
anak aku kecik lagi ader masa dia balas ader masa dia snyap je..

dia nakkk jugak ckp ngan mia..
kesian dia.. 
tapi kenapa aku tak call dia?
susah sangat ke?

YA Allah.. lepas satu2 aku recall sampai apa pun aku tak boleh buat kerja..

sampai lah dah tengah hari abah aku call .. suruh balik,
aku tetap tak sempat jumpa wan

masa jenazah wan dimandikan,
aku hanya tinjau2..
aku nak juga mandikan wan
mcm mana wan mandikan aku dulu penuh kasih sayang..
tapi sebab mak aku tak kasi, takut nanti mia nangis pulak..

hati aku sayu... sehingga la sebelum wan ditutup muka dengan kafan, kami semua sepupu2 beratur nak cium wan..
penat aku telan air mata, agar tak tertimpa padanya..
wan.. maafkan along, bila wan dah tak ada, br along tahu rindunya kat wan..
bila tgk atuk br tahu sepi nya dia tanpa wan..
maafkan along sebab tak call wan,
maafkan along sebab jarang balik jenguk wan,
maafkan along sebab nakal..

semoga wan berbahagia disana..

wan pergi pada umur 76 tahun jumaat 345 petang 9/9/2011


gamba wan dan atuk aku amik dr pesbuk sepupu aku.. 
masa hari raya tahun ni.. 
sungguh.. memang Arwah sungguh ceria pada raya kali ni..
senyumm aja..
tgk mia lari2 sengihh aja..
sambil panggil.. wokkk meh kan moyang.. 
mia pulak lari2 je dalam umah.. huhuhu

dah tak mampu nak tulis.. kalo ader yang baca, sedekahkan lah AL Fatihah tuk wan saya..terima kasih..

Terima Kasih baca post neh.komen jom!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...