mari memfollow.. kengkawan.. kalo sy tak follow balik let me know ehh..

senyumm

Promosi Keahlian 2011

Thursday, April 7, 2011

telur tiruan.. bahaya dan cara kenal pasti

bahaya nok.. meh tgk cr dia buat.. aku dngr kat radio tadi katanya TAK HALAL ok..

sumber mokcik dapat dari CARI.com ok..




Bagaimana telur-telur tiruan itu dibuat?

’Putih telur’ dibuat dengan melarutkan sodium alginate dalam air. Larutan tersebut akan kelihatan seperti cair yang kental dan sukar membezakannya dengan putih telur yang sebenarnya.
’Kuning telur’ dibuat dengan memasukkan dalam suatu bekas dengan
pigmen kuning dan mengabungkan cecair-cecair tersebut ke dalam
larutan kalsium klorida

Akhirnya, ‘putih telur’ dan ‘kuning telur’ dibungkus ke dalam ‘kulit telur’
yang dibuat dari kalsium karbonat.


Jika ditambahkan tepung kanji atau bubuk kuning telur pada ‘kuning telur’
tersebut, tekstur dari sebuah telur buatan setelah dimasak hampir
sama dengan telur yang sebenarnya.
Berhati-hati la, ni telor pun boleh dibuat di makmal. (telor tiruan).
China semua boleh buat….tgk gambar dibawah..
bagaimana proses buat telur palsu ini.
urrrmmmmm yummy, memang sedap buat teloq mata korbo pendek

p/s: credit tuk forumerYeOpInDiE

Cara mengenal telur tiruan:
Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.
Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.
Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.
Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.
Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.
Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.
Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.
Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.
Telur adalah sumber protein yang murah dan dimakan oleh penduduk Malaysia. Memandangkan ia merupakan makanan kegemaran ramai, Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa supaya menjalankan siasatan dengan segera berhubung isu telur tiruan ini.
Tambahan pula, telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang Haram dimakan oleh orang Islam.
SM Mohamed Idris,
Presiden CAP.

ohhh mari kita semak telur kita.. huhuhuhu yeawwww

Terima Kasih baca post neh.komen jom!!

4 comments:

d_tieah said...

Bagus info ni.. Uik, bahaya kan kak.. Telur pun nak buat yang tiruan jugak.. Haish! Cukup2 lah barangan tiruan yang dijual kat pasar malam.. Erm, lepas ni kena bela ayam sendiri la gamaknya.. Hahaha..



Entry Terbaru : Senarai Penuh Calon BN ; Pilihanraya DUN Sarawak Ke10

IHSAN KHAIRIR said...

wah selama ni tak tau pulak pasal telur tiruan ni... ada jugak ya benda2 camni...

thanks for sharing!

:|: TinTa Kibod :|: said...

kesian ayam...

*entry baru Kurang atau TERlebih manis
*disini CoMeL²

serindek bukit said...

asek kena tipu je kite hari ni yek, hai tak tau ape nak jadi dah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...