mari memfollow.. kengkawan.. kalo sy tak follow balik let me know ehh..

senyumm

Promosi Keahlian 2011

Tuesday, October 11, 2011

baru umum tapi dah naik

ha.. apa isu panas agaknye kalo refer kat tajuk tu.. haish.. kan baru sudah berlalu BAJET 2012 mcm2 yg diberi- tapi baru umum kak, abg, dia kata nak memberi tapi belum sampai kat kami..

ye, saya seorang penjawat awam.. sy berterima kasih kerana ada kenaikan gaji, Alhamdullilah walau tak banyak seperti rumors tapi at least nampak cantik payslip NANTI.. bukan dah dapat ok.. busuk2 pun tahun depan..

tapi, apa dah jadi? harga barang mencanak..harga MAKANAN pun.. YA ALLAH.. ini lah dugaan nye.. dia beri 2, org tarik 3.. eh paham ke perumpaan aku ni.. hehehhehe  cita nya gini..

malam tadi dah feeling malas nak masak.. ye lah duk berdua ngan mia, so budget makan apa aja.. hehehe
tetiba mak ngan abah datang ala2 buat spot check kat anak n cucu dia ni.. ahahha.. ha amek ko.. tak kan nak bagi beras aja.. heehhe abah pon kata takpe dia g kedai kat depan sana beli mee.. eh org datang belanja plak..hehehhe..

dia balik bawak 2 bungkus mee goreng mamak dan 1 bungkus mee hailam.. kenapa mee? sebab cucu dia suka makan semua jenis mee.. hehehhe tgh duduk makan2 tanya la abah beli kat mana n berapa ringgit..
abah kata beli kat kedai melayu hujung sana.. mee goreng mamak RM4.50 sebungkus dan mee hailam RM5.dia kata dia pun terkejut harga mcm tu..

aku dah nak melompat dah, terus cek mee tu, dengan tade haiwan2 (ayam/udang/daging) telo pun sikit je, sayur ader daun bawang je, toge pun tade.. mcm tu ko kira harga rm4-5 tu? YA Allah.. menyesal nye aku bagi abah pegi kedai.. kalo tahu, ku rebus je spageti n goreng , boleh je buh ayam+ daging ke .. tak sampai rm10 kos untuk 4 orang makan..

aku terus lah membebel kat pesbuk.. banyak org komen, satu geng kat opis ader cerita, makanan kat cafe pun dah mahal.. sarapan aja, mesti dah cecah rm5 belom masuk air.. --errr aku minggu ni kalo boleh tak nak g cafe sbb tu tak perasan harga naik..
pastu biras plak cerita kat opis dia parcel E, lunch plak nasi + 2 lauk (amik skit2 je)+ sayur skit = RM14.. ko gila? lunch rm14.. baik aku g makan lamb kabsah kat saba pueh hati.

melampau tak kalo aku kata peniaga amik kesempatan? huhuhu tak baik taw.. ko ingat semua orang kerja kerajaan ka dapat gaji naik yg hanya br diumum tapi duitnye belum masuk.. ko tak dengar ke PM kata tahun 2012.. n satu lagi tak pk ke bukan dalam semua keluarga ader yang kerja gomen? ko ingat orang kerja swasta gaji tinggi sangat ke? kalo kompeni dia kecik? nak dapat kenaikan payah, tade org nak fight untuk mereka, nak benti kerja tapi takut terberhenti punca pendapatan, (sebab payah nak dpt kerja) sapa nak kasi anak bini depa makan, pikir la sikit, huhuhuhu jgn la sampai nak cepat untung banyak, ko tindas orang lain.

Ya Allah, semoga ko buka lah hati mereka (para peniaga) untuk tidak menindas para pembeli..dan para pembeli, korang kene guna kan kuasa bijak, kita boikot kedai yang mahal, n malam tadi abah ader pesan (abah selaku penguatkuasa KPDN) kalo penjual jual barang harga yg tak masuk akal contoh mcm mee tadi, boleh pergi kpdn untuk report..

so kes mee tadi heheh mungkin abah akan pas kat kawan dia penguatkuasa kpdn selangor. so, marilah bagi extra work kat penguatkuasa.n para penguatkuasa, sila lah buat tinjauan jika sudah dapat aduan, gaji kan dah naikk..!!! heheheh -- eh abah aku rajin taw.. kekadang sian dia kerja siang malam sabtu ahad pon keje sebab nak setelkan segala aduan.. huhuhuh

fuhhhhhh...



update
dr status pak mentua.. ayat panjang tapi sy pendek kan, di kantin Hosp Serdang,
spageti goreng + mini sousage + teh o ais = RM10


fuhhhhhh fuhhhhhhh- double fuhhhh...
Terima Kasih baca post neh.komen jom!!

2 comments:

Aminuddin Ishak (NYET) said...

ala... kat cafe tu. blm umum dah naik.. ape cer?? teh tarik rm1.40... xagk2 larrr buknnye planggan putus p0n...

*diera* said...

ye lah kat cafe tu air milo ais dah rm2 kadang2 rm2.20 dapat lagi kalo beli kat makcik blur kedai 2 tu adehh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...