mari memfollow.. kengkawan.. kalo sy tak follow balik let me know ehh..

senyumm

Promosi Keahlian 2011

Wednesday, October 12, 2011

*Dendam*

wahh heavy nye.. ahahha sejak g kursus motiasi ni kadang2 banyak pekara aku pikir.. muhasabah diri..
kita kenal dulu apa itu dendam..


Dendam (ataupun Vengeance dalam bahasa Inggeris) merupakan suatu perasaan yang lahir daripada perasaan benci atau marah, seringkali dipendam secara rahsia oleh seseorang individu. Dendam juga boleh lahir daripada hasrat dengki atau ketidakpuasan hati. Dalam agama islam, dendam itu adalah berdosa.


sumber : wikipedia

rasanya semua orang sebaik2 mana pon mesti ader simpan sekelumit dendam dalam hati.. ya.. termasuk aku..
dendam pada siapa? kenapa? bagi aku dendam puncanya  dr marah .. emo la tu..

dendam akan terjadi jika aku tak dapat nak luahkan marah atau geram.. bila aku marah aku selalu menyalahkan pihak lain.. ya memang manusia begitu.. eh ye ke? ke aku sorang je.. cuba korang pikir balik
betul tak, bila kita marah, semuanya kita salah kan pihak tersebut TANPA kita duduk n muhasabah diri, apa punca sebenarnya berlaku.. jika korang buat muhasabah diri tu br akan sedar, YA ALLAH, sebenarnya aku juga salah..-walau sekelumit pun..

biasa juga bila kita marah , kita akan hamburkan segala macam kata , sumpah, maki hamun dan selalu katakan..wei..bumi ni bulat , wei roda berpusing, kadang2 kita di atas kadang2 kita dibawah..
bagi kita masa tu kita lah teraniaya, dan mengharap satu hari nanti orang yang menganiaya tu akan kene mcm kita balik.. NAUZUBILLAH.. memang doa orang teraniaya tu INSYAALLAH akan makbulkan..

tapi pernah tak korang pikir, sebab bumi ni bulat, sebab roda itu berpusing, mungkin kita tanpa sedar, sebenarnya kita dah buat pekara mcm tu kat org lain sebelum ni, dan orang tu telah berdoa dan kini kita pula teraniya.. wahh korang paham tak?
aku terpikir pekara komplikated ni (bagi aku) pagi tadi.. masa tgh drive ke opis..

Aku juga selalu, bila sesuatu yg buat aku marah, sama ada terjadi depan mata, atau kata2 yg menghasut telinga, wahh pantas aku mengamok..  iyaa aku manusia biasa selalu tanpa beri peluang untuk dapatkan penjelasan..
tanpa buat pemeriksaan, tanpa buat penyiasatan dan paling penting tanpa buat pertimbangan..

kadang2 aku tulis kat blog .. tup tap tup tap... doa itu ini.. YA ALLAH , sungguh aku lalai, apakah lebih baik aku doakan orang tu dapat kebahagian hati, ketenangan hidup, sesungguhnya aku telah hilang pertimbangan,
bila ku sedar dan baca balik hasil tulisan, amat buruk bahasa..
dan aku terpikir, bagaimana jika orang yang tak mengenali kita baca, apakah tanggapan nya.. bagaimana jika anak didik kita baca, apakah di pemikiranya, - eh aku bukan cikgu.. refer to my kids la.. bagai mana ahli keluarga kita baca, mesti dorang segan kan..

sebab kita tak tahu sapa yang singgah di teratak kecil kita ni, lebih banyak silent reader n mata-mata dr yang muncul terang2.. sama la bila kita blogwalking.. main klik je.. bila baca blog orang lain, wah sinis nye ayat, wahh gong nya dia, wah mesti dia bukan calang orang ni nak maki2 orang, --jika org tu ade hobi mcm aku (bila singgah blog seseorang dan jika aku rasa something, aku akan siasat latar belakang org tu) pernah, ya pernah aku jumpa blogger yang setiap post nya hanya tuk mencerca orang.. tapi bila aku belek2 rupanya seorang yang berilmu tinggi dan dihormati.. apekah?

memang kita selalu ckp yang blog ni adalah tempat kita luahkan segala perasaan, kawasan kita, so suka hati lah nak tulis apa, kan..tapi apa yang kita tulis tu mencerminkan diri kita.. haishh..
dapat lagi apa yang dia tulis tu perli blog2 jiran lain..sentap dengan ayat2 dr blogger jiran..kenapa nak sentap, tu kan kawasan dia.. hehehhe
mesti nak tanya kat aku plak kan, yang aku kenapa nak sibuk, tu kan kawasan dia..biar lah nak sentap ke apa kan.. takdelah, aku just nak ingat kan diri sendiri..apa yang kita tulis tu melambang kan setinggi mana akal fikiran dan ilmu kita ada. cara kita berbahasa, cara hidup kita..

wahhh tadi tajuk dendam, tapi ni dah kisah blogger plak.. ahahha.. apa aku harus tukar tajuk dendam seorang blogger? tak kena kan..  ntah kenapa terpanggil nak tulis ni.. banyak sangat input masuk kepala mungkin..
atau cuba nak kenal diri (tak terlambat kan) atau cuba nak mengimbangkan dimensi hidup..

sorry kalo ader yang sentap, bagi aku lepas2 ni kalo ader yang marah2 tak perlu lah kita nak berboombang dalam rumah kecil kita sorang2, apa kata kita set table, duduk sesama oder air pastu bincang.. cuba lakukan win win situation, kalo kita nak menang, kita kasi juga dia menang.. -- erm aku boleh ke buat ni? hehhehe.. sebab tu kata CUBA kan.. heheh kalo tak pon selemah2 iman, kita doa kan lah kesejahteraan insan tersebut dan semoga dia ketemui apa yg dia mahukan dan kita kembali mengukuh kan 4 dimensi hidup kita.. badan, otak, hati dan rohani. 

okeh.. nak tahu penerangan 4 dimensi hidup, InsyaAllah akan aku share later.. :D

p/s :feel ala2 ustazah pilihan di pagi hari.. erm dokumen lum sampai lagi ni ha.. heheh
      semoga korang berjaya dalam hidup..semoga aku juga amik iktibar atas apa aku tulis hari ni.. aminnn..


Terima Kasih baca post neh.komen jom!!

4 comments:

noor said...

dendam..? kdg2 nor pun sama heheheh

:|: TinTa Kibod :|: said...

open table?
haa hat tu setuju!
ha ha ha..

~kemaafan DENDAM yang terindah~

im dude (NYET) said...

like3x!!!
best lar akk...
so muhasabah diri kite kn.. ;)

*Mami Damia Aisyah* said...

noor: heheh kita manusia memang tak lari dr semua tu.. heheh tapi kita ader pilihan :D

kak ayu: open table oder air bandung + nasi ayam .. huuh nalekkkk..

amin: hahhaa yup2 muhasabah dan munaserawak...heheh sharing is caring :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...