mari memfollow.. kengkawan.. kalo sy tak follow balik let me know ehh..

senyumm

Promosi Keahlian 2011

Monday, January 31, 2011

resepi donut saya

merujuk pada entri donut saya yang lepas.. hehehhe ader yang request resepi.. oh saya bukan la handalan ye.. saya pun blajar dari adik dan mak saya.. huhuhu.. n masih tak mahir dalam beberapa perkara tapi satu dr donut yang saya buat, rasanya empuk dan lembut.. dan paling penting.. mudah bangat..

semalam kan hujan sepanjang hari.. setelah penat bertiduran terpikir buat donat.. hehheeh maka... meh la tgk hasil yang tak seberapa.. gelak la ye tengok bentuknye penyet2.. hahhaa masih tak ada acuan..



hehhe kan da kata tak sama bentuk diaa..


tips: sila jangan tepek kan bertingkat begini.. kerna yan bawah sekali lemas ok... tak dapat membesar dengan jaya.. hahhaha


potong2 untuk mia...

ampun.. ader hitam ader putih.. hehhehe mia dah bergayut kat kaki nak tgk donut so.. hasil mana yang ada je k.


resepi nye..
1 adunan saya ni dapat dalam 25 ketul - saiz yang mcm dalam gambar tu la...

setengah peket mauripan -rendam dengan 2 sudu gula -rendam dalam 15-30 min
2 sudu majerin- sy pakai buttercup sebab tade majerin heheh
1 biji telur
2 1/2 cawan tepung

sementara tunggu mauripan kembang boleh pukul majerin/butter ngan sebiji telur itew.. pukul sehingga penat.. hahhaha pastu tambah mauripan kembang tadi... kacau sikit2 n buh la tepung...
uli hingga sebati..
biarkan adunan tu berehat dalam 10-15 min..

pastu bentuk kan laaa.. da berbentuk bentuk.. kalo nak tunggu dia kembang lagi sila la.. sy tunggu lam 10 mi pastu goreng lam minyak panas..

pastu golek kan atas gula..

amat la tak propesional nak bagi resepi.. tapi saya mencuba je kalo ader yang nak cuba buatkan.. hehhehe kalo yang lain nak kasi komen atau bantu saya lebih mantap silakan.. hehehheeh


Terima Kasih baca post neh.komen jom!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...